5 ideeën voor een gezond ontbijt

5-ideeen-gezond-ontbijt

Deze website, zoals een volger opmerkte, staat vol met vegetarische hoofdgerechten. ‘Maar wat eet je nou voor ontbijt?’ Misschien vragen meer volgers zich dat af en daarom wil ik jullie inspireren met ideeën voor een gezond ontbijt.

1. Havermoutpap met vanillesmaak
Sinds kort begin ik vrijwel elke dag met deze heerlijke, plantaardige havermoutpap. Ik maak hem volgens dit recept:
• 35g havermout
• 170ml Vivera sojamelk Vanille (bio)
• 2 el rozijnen (bio)
Zet een glazen of aardewerken kommetje op een keukenweegschaal en weeg 35 gram havermout af. Vul aan met sojamelk met vanillesmaak tot 200g en voeg 2 el rozijnen toe. Zet anderhalve minuut in de magnetron (vol vermogen) en roer even door. Zet dan nog 40 seconden erin (ligt aan je magnetron). Het moet even op borrelen, maar niet overkoken. Roer dan nog even door en laat afkoelen. Het dikt dan in en ik doe er een beetje koud water bij zodat het smeuïger wordt en dat ik het sneller kan eten.

2. Yoghurt met cruesli
Yoghurt met cruesli, altijd weer andere, is jarenlang mijn vast ontbijt geweest. Hét standaard ontbijt waar ik altijd op teruggrijp. De laatste tijd vervang ik de yoghurt door een plantaardige variat en gebruik wel eens muesli in plaats van cruesli. Je kunt dit ontbijtje makkelijk aanvullen met vers fruit, gedroogd fruit, lijnzaad, noten, chiazaad, raw cacaonibs, etc.

3. Geroosterd brood met spread en groente
Rooster een sneetje volkorenbrood om het wat lichter te maken en besmeer royaal met bijvoorbeeld hummus, veganaise of vegetarische paté. Beleg dan met plakjes avocado, plakjes tomaat, maïs of sla. Maak er een klein feestje van.

4. Smoothies
Smoothies drinken lekker weg voor mensen die ’s ochtends niet veel door hun keel krijgen. Vaak is een goede basis om een smoothie smeuïg te krijgen banaan of avocado. Daarna heb je niet echt een recept nodig, want dan gooi je gewoon erbij wat je zelf lekker vindt: allerlei soorten fruit zoals appel, sinaasappel, peer, kiwi, of groenten zoals spinazie, broccoli, komkommer, maar ook granen zoals havermout of zaden kunnen erbij, om er een compleet ontbijt van te maken.

5. Pannenkoekjes met fruit
Bak gezonde pannenkoekjes en beleg met vers fruit. Je kunt in plaats van wit meel, volkorenmeel gebruiken om de voedzaamheid van je ontbijt te verhogen. Bak ze in een olie met een hoog rookpunt, zoals kokosvet, rijstolie of koolzaadolie.

About the author

Leonie

Benieuwd wie al dit lekkers kookt, fotografeert, beschrijft en wie die leuke reisjes maakt? Nou, dat ben ik! Ik ben Leonie, eind twintig, Limburgse, foodie, vegetariër, tekstschrijver, stille ecowarrior, citytripper en gek op lezen. Neus lekker rond!

Leave a comment: